Inspiratiemiddag 2 november 2017

bureau

Future Learning BV, inspiratie!

Tijdens de inspiratiemiddag op 2 november jl. was ik uw vliegende reporter. Een nadeel van een vliegende reporter is dat zij niet overal tegelijk kan zijn, wat lastig is als er op verschillende plaatsen op dezelfde tijden, interessante dingen gebeuren. Ik geef u hier de highlights van de workshops uit eigen waarneming. De highlights die ik heb gemist, hebt u dan hopelijk in elk geval zelf meegemaakt!

Heel belangrijke vragen  waar de onderwijskundigen van Future Learning BV u niet genoeg op konden wijzen, waren: Waar gaat het om bij e-learning? Wat wil je mensen laten leren en waarom? Pas als je dat duidelijk hebt, kijk je naar de verdere invulling. In andere bewoordingen wees ook de senior consultant in zijn workshop hierop.

E-learning: wat en waarom?
De voorbeelden bij de vraag naar het ‘wat’ en ‘waarom’ kwamen van de aanwezigen bij de workshop van Jannet Tiegelaar, Susanne Oosterveen en Jacqueline Akkermans, onderwijskundigen bij Future Learning BV.

Zo was de organisatie van een van de aanwezigen op zoek naar een manier om hun klanten te voorzien van vakinhoudelijke verdieping. Waarom? De organisatie wil hun kennis delen, de klanten vragen om extra informatie. Met als extra winstpunt voor de organisatie: klantenbinding. Prima, e-learning is een goed middel om kennis te delen. Een andere aanwezige wilde e-learning gebruiken voor het inwerken van nieuwe medewerkers binnen haar organisatie (onboarding). Waarom? Om bestaande medewerkers te ontlasten en om ook de neuzen van de nieuwe medewerkers dezelfde kant op te krijgen. Prima, e-learning is ook daar een goed middel voor. Een derde aanwezige was nog wat zoekende. Na enig doorvragen bleek haar organisatie op zoek naar een soort informatieplatform van waaruit iedereen over dezelfde informatie kan beschikken en daarmee leert werken. Waarom? Om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren. Prima, daarvoor is e-learning heel goed in te zetten.

Als je het ‘wat’ en het ‘waarom’ op deze manier helder voor ogen hebt, kun je verder met de invulling van de drie andere w’s en de h: ‘wie’, ‘waar’, ‘wanneer’ en ‘hoe’.

‘Let the pain talk’
‘Waar moet je op letten als je kiest voor een elektronische leeromgeving?’ vroeg Robert Kuunders, senior consultant bij Future Learning BV aan zijn workshopdeelnemers. Ook hij ging eerst nog een stapje terug. Is een elektronische leeromgeving voor jouw doel het beste middel? Vraag je af wat de belangrijkste pijnpunten zijn in je organisatie die met de leeromgeving opgelost moeten worden. Wat zijn dan de argumenten om voor een bepaalde omgeving te kiezen? En waar moet die omgeving vervolgens aan voldoen?

Feestje
Hélène Beesems van MCB Nederland BV (groothandel in metaal) weet alles van het motiveren van medewerkers. Zij is Senior Learning & Development Adviser bij MCB. Toen haar CEO had gezegd dat alle medewerkers, ook mensen van de administratie, de e-learningmodule 1 ‘Van erts tot halffabricaat’ moeten maken en met een voldoende moeten afsluiten, schrok ze. Want niet iedereen beschikte over voldoende digitale vaardigheden. Hoe kreeg ze dat voor elkaar? Volgens hem moest iedereen basale productkennis hebben en op een feestje kunnen vertellen wat het bedrijf doet. Hélène organiseerde een cursus computervaardigheden voor de digitaal onervaren mensen (zo’n 10% van het totaal aantal medewerkers). Zo heeft uiteindelijk iedereen met positief resultaat de module kunnen afronden, die gemaakt is door Future Learning BV net als de opvolgende modules.

Mensen vinden het leuk om te leren, zo zonder boek en niet per se in een klas: ‘Die filmpjes zijn eigenlijk best leuk en hé, daar is die machine waar ik dagelijks mee werk!’ Bij MCB geldt het motto: je bent zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling, wij faciliteren. Daarom kan ook de vorkheftruckchauffeur een managementmodule volgen want iedereen kan bij het gehele pakket. Ook gezinsleden van de medewerkers. En dat werkt bijzonder stimulerend.

Commercie
Commercieel maken van e-learningcontent, ook dat kan. Zoals het kennis- en detacheringsbedrijf Sciopeng doet. Remco van der Zwan, opleidingsadviseur bij Sciopeng vertelde erover. Het bedrijf biedt en detacheert deskundigheid op sociaal terrein in de vorm van opleidingen, content en detachering van professionals. Afnemers zijn vooral gemeenten, zorgverzekeraars en aanverwante organisaties. De opleidingen vinden deels plaats via e-learning.

Games en een virtueel kloppend hart
Sebastiaan Vondenhoff van Cr3ate vertelde in het auditorium over gamification, gamebased leren en meer. Ik kwam halverwege binnen bij zijn presentatie en kreeg helaas de inhoudelijke lijn niet meer goed te pakken. Hopelijk had u die wel. In ieder geval ondersteunde zijn verhaal de effectiviteit van games geïntegreerd in e-learning. Future Learning maakt zo mogelijk ook gebruik van games bij contentontwikkeling of maakt het mogelijk dat klanten daar gebruik van kunnen maken binnen hun leeromgeving.

De skypeverbinding met Oekraïne heb ik ook moeten missen. Ik begreep dat Denis Potapenko van Program Ace een presentatie had over de verschillen tussen virtual en augmented reality en over immersief leren.

Het werken met een hololens sluit daar goed bij aan. Bauke de Boer en Maaike de Brouwer van HZ University of Applied Sciences hadden een hololens meegenomen. In de pauze en tijdens de borrel kon iedereen onder hun begeleiding ervaren wat die doet: zodra je de hololens opzette ontvouwde zich voor je ogen een kloppend hart. Deze draaide 180 graden, werd kleiner of groter, stopte met kloppen als jij die instructies gaf. Hoe gaf je die? Gewoon door de beschikbare commando’s uit te spreken. (Maaike: ‘Ik heb de aantikmogelijkheid even uitgezet.’). Het mooie van de hololens vind ik in tegenstelling tot een VR-bril, is dat je de werkelijke omgeving waarin je je bevindt, blijft zien. Je bent daarvan dus niet volledig afgesloten.

Afsluiting
Het was een inspirerende middag waar veel mensen iets van hebben opgestoken zo bleek uit de slotvraag van Marjolein Felius, dagvoorzitter. Jammer dat het slechts één middag was, merkten  verschillende mensen op. Smaakt dus naar meer! Joke bedankte de aanwezigen en de workshopleiders waarna Marjolein ons naar de borrel dirigeerde.

Aly Breemhaar, november 2017